Seizoen 2007-2008: Reacties van het publiek

[Overzicht] [Speelkalender] [Organisatoren] [De Personages] [Techniekers] [Muziek en Affiche] [Sfeerbeelden]

Hebt u ook een reactie na het zien van " 'n Krepeloare"? Stuur die gerust door naar < info@volkstoneel.be >, en dan komt uw bijdrage ongewijzigd op de site. Pluimen steken we maar al te graag op onze hoed, maar ook opbouwende kritiek is altijd welkom!


--- arlette vermeesch <arlette.vermeesch@telenet.be>
wrote:

> Date: Thu, 14 Feb 2008 19:36:13 +0100 (West-Europa
> (standaardtijd))
> From: "arlette vermeesch"
> <arlette.vermeesch@telenet.be>
> To: <rdelannoy@yahoo.com>
> Subject: reactie op de krepelaere
>
> wij zijn zondag laatst naar Belle komen kijken en we
> hebben er heel veel van
> genoten!
> Iedere speler was gewoon fantastisch.
> Ik hoop dat we nog vele jaren kunnen genieten van
> het prachtige toneel dat
> jullie brengen!
> Nogmaals "chapeau" voor iedereen en tot volgend
> jaar!
> Arlette Vermeesch
> Stavele
 


----- Original Message -----
From: Freddy Deleye
To: jef leeuwerck
Sent: Monday, January 14, 2008 10:54 AM
Subject: HOUTKERKE
    JEF
 
     DANK VOOR T ONTHAAL ZONDAGAVOND
     PROFICIAT VOOR DE VOORSTELLING
     JULLIE HEBBEN WEERAL EEN PAAR NIEUWE WEST
     VLAMINGEN  ALS SUPPORTER ER BIJ.
     DOE ZO VOORT.
     MVG
     FAMILIE DELEYE

Jean-Marie Schepens <jmschepens@hotmail.com>
wrote:

 From: Jean-Marie Schepens <jmschepens@hotmail.com>
 To: roland delannoy <rdelannoy@yahoo.com>
 Subject: 'n Krepeloare
 Date: Sun, 20 Jan 2008 14:27:13 +0100

  Beste Roland en groep,
 
Onze kennismaking met jullie groep is bij ons bijzonder goed in de smaak gevallen. Casting, het in beperkte ruimte in scène zetten, spel en stuk waren van hoger niveau dan dat van de doorsnee amateur. Bovendien blijkt dat jullie er bewust mee bezig zijn, erover nadenken en achter stuk en inhoud staan. Ook van elke vertolking hebben we genoten: Willy, de krepeloare zet de niet zo makkelijke, juiste toon tussen drama, volksheid en humor op sterke en geloofwaardige wijze, Mong, met zijn super présence en zijn cynisme en zijn rauwe tom wolfe-roland van campenhout-stem, Tisje in een opmerkelijke echt jonge en schalkse rol, Nelle schitterend brutaal met toch een subtiele touch van gevoel, de pracht van de 'tweeling' Leontine en Madeleine, met veel naturel en gevoel voor humor in de beste statler-en-waldorf traditie, Marthe, baaa-ja, met haren dokteur, wreed wijs zoals ze bij ons zeggen, Seppe van Roste Callens, een rasacteur ook (met als top die bootscène)!  Niet alleen het land, maar vooral het gezelschap én hun repertoire waren ontdekkingen voor ons. Chose à refaire.
 Tot ziens

 Eric Ysebaert, Ingrid Decraeye, Rudy De Vuyst, Carine Vermeulen en Jean-Marie Schepens, van toneelgroep de Nieuwe Rederijkers Gavere.
 
 P.S. Bovendien hebben wij de grootste bewondering voor het ritme van jullie optredens. Jullie getuigen van een engagement dat bij ons niet meer bestaat of "opbrengbaar" is. Vorig seizoen braken wij ons record met 12 opvoeringen (op verplaatsing), maar ja, wij zijn geen reizend theater en zouden onmogelijk 30 keer kunnen spelen in eigen zaal (publiek/bezetting zaal/werkdruk op spelers). Ik ben nog vergeten de muziek in de lof te betrekken: indrukwekkend, dreigend en met een hups hoempa-effect (enige opgewektheid) ook!



 Denolf Roland <roland.denolf@busmail.net> wrote:

 From: "Denolf Roland" <roland.denolf@busmail.net>
 To: <rdelannoy@yahoo.com>
 Subject: Opvoering in Bray-dunes
 Date: Sun, 27 Jan 2008 23:40:52 +0100
 
Beste toneel vrienden,
Van harte proficiat aan U allen ( de ganse ploeg), het was echt prachtig, wij hebben er echt van genoten.Jullie hebben allen Uw beste beentje voorgezet.
Groetjes aan u allen  en nogmaals bedankt, hopelijk tot volgend jaar,
 Fam. Denolf-Bruyneel uit De Haan


 

--- Chris Bailleul <chris.bailleul@just.fgov.be>
wrote:

> From: "Chris Bailleul" <chris.bailleul@just.fgov.be>
> To: <rdelannoy@yahoo.com>
> Subject: 'n Krepeloare
> Date: Wed, 23 Jan 2008 09:07:44 +0100
>
> Geachte,
>
> Ik was toeschouwer van de voorstelling in Veurne en
> heb oprecht genoten. Via internet las ik een
> beschrijving (meer een ode aan u en de acteurs) van
> de voorstelling.
> Wellicht kunt u het ook "smaken"!
> http://tveemgericht.blogspot.com
> Met achtingsvolle groeten,
> Chris
 

dinsdag 22 januari 2008

Theater is niet mijn ding, niet uit principiële afkeer of zo, maar ik haal mijn kicks nu eenmaal uit andere vormen van kunst en cultuur. Het ligt dus toch een beetje aan mezelf dat ik er een karikaturaal beeld op nahoud dat schommelt tussen enerzijds het moderne theater dat niet vies is van wat gratuit naakt, en anderzijds het volkstoneel dat ik steevast associeer met acteurs die zich tot grote tevredenheid van de regisseur hun claus kunnen herinneren en bij het opkomen geen decorstukken omverlopen. Af en toe stel ik deze gruwelijk simplistische visie vrijwillig bloot aan een praktijktest, om te zien of ze nog klopt. Soms slaagt een voorstelling er echter in om dat beeld tijdelijk uit het raam te kieperen en dat stemt me vrolijk, want hoe cynisch ik het hier ook schrijf, stiekem ga ik in zulke zaken met plezier op mijn bek. Neem nu vrijdag jongstleden, toen Flor Barbry's Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen in zaal 'De Zonnebloem' te Veurne de tragikomedie 'n Krepeloare kwam opvoeren.
 


Deze bewerking van het stuk The Cripple of Inishmaan van Martin McDonagh, verplaatst de actie van een eilandje in de Ierse Zee naar een straatarm gehucht zoals er zovele waren in het Frans-Vlaanderen van het interbellum: de Verloiren Houck bij de moerassen van Klommeres. Het hoofdpersonage, de kreupele Willy, werd na de mysterieuze dood van zijn ouders opgevoed door zijn tantes Leontine en Madeleine. Zij houden een kruidenierswinkel waar alle dorpelingen langskomen, de een al excentrieker dan de ander, om de laatste nieuwtjes en sappigste roddels uit te wisselen. Zo raakt bekend dat een Amerikaanse filmploeg in Diksmuide is neergestreken om een documentaire te maken over de mensen van te lande. Er worden nog figuranten gevraagd en de dromerige Willy ziet voor zichzelf al een carrière weggelegd in Hollywood. Buiten het medeweten van zijn bezorgde tantes reist hij naar de States om er auditie te doen voor de rol van kreupele in een speelfilm. Die gaat echter naar een gezonde acteur, en een ontgoochelde en door heimwee verteerde Willy keert terug naar 'zijn' Verloiren Houck. Iedereen is natuurlijk nieuwsgierig naar het relaas van zijn belevenissen, maar zelf is Willy vastberaden om de waarheid omtrent zijn ouders te onthullen: hebben ze zich inderdaad verdronken in de IJzer om niet voor hem te moeten zorgen? Of was er meer aan de hand?

U merkt het: geen lichte kost, en wie volkstoneel doorgaans associeert met een avondje onbedaarlijk lachen, zal raar opgekeken hebben. Zo ook ondergetekende, niet in het minst omwille van de reacties vanuit het publiek. Nu zullen de Slapers het mij niet ten kwade duiden als ik Veurne niet uitroep tot het culturele Mekka van de Westhoek, maar het kwam mij voor alsof de overgrote meerderheid van de toeschouwers niet besefte dat er nog andere toneelgenres bestaan dan blijspelen en kluchten. Bijna elke zin werd op eenstemmig gebulder onthaald, terwijl de inhoud van het stuk - dat kunt u zelf vaststellen - toch allesbehalve grappig is. Zeker, het prijzenswaardige gezelschap in een regie van Roland Delannoy zocht en vond een perfect evenwicht tussen een ernstige boodschap die tot nadenken stemt en een onderhoudende verteltrant, wars van goedkope sentimentaliteit. Maar ging die subtiliteit niet voorbij aan het publiek?

Wel, neen. Pas later realiseerde ik me dat men niet alleen moet lachen om wat men grappig vindt, maar ook om wat men herkent. Het Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen speelt in het Westouters dialect en maakt zo de inhoud van haar stukken toegankelijk voor mensen die er normaal nooit mee in contact zouden komen. Voer hetzelfde stuk in het AN op en er komt - van de Zonnebloem-aficionados althans - geen hond naar kijken. Niet alleen wordt de inhoud door het taalgebruik zo dramatisch dat het niet meer onderhoudend is, het publiek zou er zich bovendien niet voor interesseren. Waarom hebben realityshows en docusoaps zoveel succes tegenwoordig? Omdat de tv-kijker graag dingen ziet die hem ook zouden kunnen overkomen, maar hem desondanks bespaard zijn gebleven. Van zodra daarbij een gekuiste taal wordt gehanteerd, is het niet meer levensecht - niet voor niets hanteert men zelfs in zogezegd prestigieuze series consequent 'ge' en 'gij' om vertrouwelijkheid te suggereren. Maak daar 'je' en 'jij' van, en de taal wordt een barrière, voorzien van het opschrift: "dit is fictie, dit is allemaal niet echt".

Tegenover theater neemt de West-Vlaming een gelijkaardige houding aan: het moet herkenbaar zijn, en dat is hier meer dan elders synoniem voor verstaanbaar. Een telg van Bachten de Kupe kan, mits enige oefening, accentloos Standaardnederlands leren praten, maar het blijft een "vreemde" taal: handig voor contacten met mensen van buiten de provinciegrenzen, meer niet. Hij zal steeds in het West-Vlaams blijven denken en redeneren; dat weet ik zeker, want ik voel het zelf aan. Voor emoties en het gevoelsleven is het AN te gekunsteld, het kan de dingen nooit zo accuraat overbrengen zoals het dialect dat wel kan. Wie durft beweren dat West-Vlamingen onbeschaafd, boers en achterlijk zijn, kijkt dan ook niet verder dan zijn neus lang is en oordeelt op basis van gemakzuchtige, achterhaalde stereotypen. Flor Barbry's Volkstoneel bewijst dat volksaard en "moeilijke" cultuur perfect kunnen samengaan zonder concessies aan de artistieke integriteit. De West-Vlaming is immers als een brandkast met de taal als sleutel: het is even zoeken voor je 'm openkrijgt, maar eens dat lukt, sta je versteld van de rijkdom binnenin.