Seizoen 2007-2008: Reacties van het publiek
|
[Overzicht]
[Speelkalender]
[Organisatoren]
[De Personages]
[Techniekers]
[Muziek en Affiche]
[Sfeerbeelden]
Hebt u ook een reactie na het zien van " 'n Krepeloare"? Stuur die
gerust
door naar < info@volkstoneel.be >,
en dan komt uw bijdrage ongewijzigd op de site. Pluimen steken we maar
al te graag op onze hoed, maar ook opbouwende kritiek is altijd welkom!
--- arlette vermeesch <arlette.vermeesch@telenet.be>
wrote:
> Date: Thu, 14 Feb 2008 19:36:13 +0100 (West-Europa
> (standaardtijd))
> From: "arlette vermeesch"
> <arlette.vermeesch@telenet.be>
> To: <rdelannoy@yahoo.com>
> Subject: reactie op de krepelaere
>
> wij zijn zondag laatst naar Belle komen kijken en we
> hebben er heel veel van
> genoten!
> Iedere speler was gewoon fantastisch.
> Ik hoop dat we nog vele jaren kunnen genieten van
> het prachtige toneel dat
> jullie brengen!
> Nogmaals "chapeau" voor iedereen en tot volgend
> jaar!
> Arlette Vermeesch
> Stavele
----- Original Message -----
From:
Freddy Deleye
To:
jef leeuwerck
Sent: Monday, January 14, 2008 10:54 AM
Subject: HOUTKERKE
JEF
DANK VOOR T ONTHAAL ZONDAGAVOND
PROFICIAT VOOR DE VOORSTELLING
JULLIE HEBBEN WEERAL EEN PAAR NIEUWE
WEST
VLAMINGEN ALS SUPPORTER ER BIJ.
DOE ZO VOORT.
MVG
FAMILIE DELEYE
Jean-Marie Schepens <jmschepens@hotmail.com>
wrote:
From: Jean-Marie Schepens <jmschepens@hotmail.com>
To: roland delannoy <rdelannoy@yahoo.com>
Subject: 'n Krepeloare
Date: Sun, 20 Jan 2008 14:27:13 +0100
Beste Roland en groep,
Onze kennismaking met jullie groep is bij ons bijzonder goed in de smaak
gevallen. Casting, het in beperkte ruimte in scène zetten, spel en stuk
waren van hoger niveau dan dat van de doorsnee amateur. Bovendien blijkt
dat jullie er bewust mee bezig zijn, erover nadenken en achter stuk en
inhoud staan. Ook van elke vertolking hebben we genoten: Willy, de
krepeloare zet de niet zo makkelijke, juiste toon tussen drama,
volksheid en humor op sterke en geloofwaardige wijze, Mong, met zijn
super présence en zijn cynisme en zijn rauwe tom wolfe-roland van
campenhout-stem, Tisje in een opmerkelijke echt jonge en schalkse rol,
Nelle schitterend brutaal met toch een subtiele touch van gevoel, de
pracht van de 'tweeling' Leontine en Madeleine, met veel naturel en
gevoel voor humor in de beste statler-en-waldorf traditie, Marthe,
baaa-ja, met haren dokteur, wreed wijs zoals ze bij ons zeggen, Seppe
van Roste Callens, een rasacteur ook (met als top die bootscène)!
Niet alleen het land, maar vooral het gezelschap én hun repertoire waren
ontdekkingen voor ons. Chose à refaire.
Tot ziens
Eric Ysebaert, Ingrid Decraeye, Rudy De Vuyst, Carine Vermeulen
en Jean-Marie Schepens, van toneelgroep de Nieuwe Rederijkers Gavere.
P.S. Bovendien hebben wij de grootste bewondering voor het ritme van
jullie optredens. Jullie getuigen van een engagement dat bij ons niet
meer bestaat of "opbrengbaar" is. Vorig seizoen braken wij ons record
met 12 opvoeringen (op verplaatsing), maar ja, wij zijn geen reizend
theater en zouden onmogelijk 30 keer kunnen spelen in eigen zaal
(publiek/bezetting zaal/werkdruk op spelers). Ik ben nog vergeten de
muziek in de lof te betrekken: indrukwekkend, dreigend en met een hups
hoempa-effect (enige opgewektheid) ook!
Denolf Roland <roland.denolf@busmail.net>
wrote:
From: "Denolf Roland" <roland.denolf@busmail.net>
To: <rdelannoy@yahoo.com>
Subject: Opvoering in Bray-dunes
Date: Sun, 27 Jan 2008 23:40:52 +0100
Beste toneel vrienden,
Van harte proficiat aan U allen ( de ganse ploeg), het was echt
prachtig, wij hebben er echt van genoten.Jullie hebben allen Uw beste
beentje voorgezet.
Groetjes aan u allen en nogmaals bedankt, hopelijk tot volgend jaar,
Fam. Denolf-Bruyneel uit De Haan
--- Chris Bailleul <chris.bailleul@just.fgov.be>
wrote:
> From: "Chris Bailleul" <chris.bailleul@just.fgov.be>
> To: <rdelannoy@yahoo.com>
> Subject: 'n Krepeloare
> Date: Wed, 23 Jan 2008 09:07:44 +0100
>
> Geachte,
>
> Ik was toeschouwer van de voorstelling in Veurne en
> heb oprecht genoten. Via internet las ik een
> beschrijving (meer een ode aan u en de acteurs) van
> de voorstelling.
> Wellicht kunt u het ook "smaken"!
>
http://tveemgericht.blogspot.com
> Met achtingsvolle groeten,
> Chris
Theater is niet mijn ding, niet uit principiële afkeer of zo, maar
ik haal mijn kicks nu eenmaal uit andere vormen van kunst en
cultuur. Het ligt dus toch een beetje aan mezelf dat ik er een
karikaturaal beeld op nahoud dat schommelt tussen enerzijds het
moderne theater dat niet vies is van wat gratuit naakt, en
anderzijds het volkstoneel dat ik steevast associeer met acteurs
die zich tot grote tevredenheid van de regisseur hun claus kunnen
herinneren en bij het opkomen geen decorstukken omverlopen. Af en
toe stel ik deze gruwelijk simplistische visie vrijwillig bloot
aan een praktijktest, om te zien of ze nog klopt. Soms slaagt een
voorstelling er echter in om dat beeld tijdelijk uit het raam te
kieperen en dat stemt me vrolijk, want hoe cynisch ik het hier ook
schrijf, stiekem ga ik in zulke zaken met plezier op mijn bek.
Neem nu vrijdag jongstleden, toen Flor Barbry's Volkstoneel voor
Frans-Vlaanderen in zaal 'De Zonnebloem' te Veurne de tragikomedie
'n Krepeloare kwam
opvoeren.
Deze bewerking van het stuk
The
Cripple of Inishmaan van Martin McDonagh, verplaatst de
actie van een eilandje in de Ierse Zee naar een straatarm gehucht
zoals er zovele waren in het Frans-Vlaanderen van het interbellum:
de Verloiren Houck bij de moerassen van Klommeres. Het
hoofdpersonage, de kreupele Willy, werd na de mysterieuze dood van
zijn ouders opgevoed door zijn tantes Leontine en Madeleine. Zij
houden een kruidenierswinkel waar alle dorpelingen langskomen, de
een al excentrieker dan de ander, om de laatste nieuwtjes en
sappigste roddels uit te wisselen. Zo raakt bekend dat een
Amerikaanse filmploeg in Diksmuide is neergestreken om een
documentaire te maken over de mensen van te lande. Er worden nog
figuranten gevraagd en de dromerige Willy ziet voor zichzelf al
een carrière weggelegd in Hollywood. Buiten het medeweten van zijn
bezorgde tantes reist hij naar de States om er auditie te doen
voor de rol van kreupele in een speelfilm. Die gaat echter naar
een gezonde acteur, en een ontgoochelde en door heimwee verteerde
Willy keert terug naar 'zijn' Verloiren Houck. Iedereen is
natuurlijk nieuwsgierig naar het relaas van zijn belevenissen,
maar zelf is Willy vastberaden om de waarheid omtrent zijn ouders
te onthullen: hebben ze zich inderdaad verdronken in de IJzer om
niet voor hem te moeten zorgen? Of was er meer aan de hand?
U merkt het: geen lichte kost, en wie volkstoneel doorgaans
associeert met een avondje onbedaarlijk lachen, zal raar opgekeken
hebben. Zo ook ondergetekende, niet in het minst omwille van de
reacties vanuit het publiek. Nu zullen de Slapers het mij niet ten
kwade duiden als ik Veurne niet uitroep tot het culturele Mekka
van de Westhoek, maar het kwam mij voor alsof de overgrote
meerderheid van de toeschouwers niet besefte dat er nog andere
toneelgenres bestaan dan blijspelen en kluchten. Bijna elke zin
werd op eenstemmig gebulder onthaald, terwijl de inhoud van het
stuk - dat kunt u zelf vaststellen - toch allesbehalve grappig is.
Zeker, het prijzenswaardige gezelschap in een regie van Roland
Delannoy zocht en vond een perfect evenwicht tussen een ernstige
boodschap die tot nadenken stemt en een onderhoudende verteltrant,
wars van goedkope sentimentaliteit. Maar ging die subtiliteit niet
voorbij aan het publiek?
Wel, neen. Pas later realiseerde ik me dat men niet alleen moet
lachen om wat men grappig vindt, maar ook om wat men herkent. Het
Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen speelt in het Westouters dialect
en maakt zo de inhoud van haar stukken toegankelijk voor mensen
die er normaal nooit mee in contact zouden komen. Voer hetzelfde
stuk in het AN op en er komt - van de Zonnebloem-aficionados
althans - geen hond naar kijken. Niet alleen wordt de inhoud door
het taalgebruik zo dramatisch dat het niet meer onderhoudend is,
het publiek zou er zich bovendien niet voor interesseren. Waarom
hebben realityshows en docusoaps zoveel succes tegenwoordig? Omdat
de tv-kijker graag dingen ziet die hem ook zouden kunnen
overkomen, maar hem desondanks bespaard zijn gebleven. Van zodra
daarbij een gekuiste taal wordt gehanteerd, is het niet meer
levensecht - niet voor niets hanteert men zelfs in zogezegd
prestigieuze series consequent 'ge' en 'gij' om vertrouwelijkheid
te suggereren. Maak daar 'je' en 'jij' van, en de taal wordt een
barrière, voorzien van het opschrift: "dit is fictie, dit is
allemaal niet echt".
Tegenover theater neemt de West-Vlaming een gelijkaardige houding
aan: het moet
herkenbaar
zijn, en dat is hier meer dan elders synoniem voor verstaanbaar.
Een telg van Bachten de Kupe kan, mits enige oefening, accentloos
Standaardnederlands leren praten, maar het blijft een "vreemde"
taal: handig voor contacten met mensen van buiten de
provinciegrenzen, meer niet. Hij zal steeds in het West-Vlaams
blijven denken en redeneren; dat weet ik zeker, want ik voel het
zelf aan. Voor emoties en het gevoelsleven is het AN te
gekunsteld, het kan de dingen nooit zo accuraat overbrengen zoals
het dialect dat wel kan. Wie durft beweren dat West-Vlamingen
onbeschaafd, boers en achterlijk zijn, kijkt dan ook niet verder
dan zijn neus lang is en oordeelt op basis van gemakzuchtige,
achterhaalde stereotypen. Flor Barbry's Volkstoneel bewijst dat
volksaard en "moeilijke" cultuur perfect kunnen samengaan zonder
concessies aan de artistieke integriteit. De West-Vlaming is
immers als een brandkast met de taal als sleutel: het is even
zoeken voor je 'm openkrijgt, maar eens dat lukt, sta je versteld
van de rijkdom binnenin.