Seizoen 1990-91: Korte Inhoud |
[Overzicht] [Personages] [Sfeerbeelden]
,,VAN
DUUV’N EN MENSCHEN”
Vaak
worden mensen en duiven vergeleken: hij is een huisduif... geliefden
zijn tortelduifjes... een huis als een duivenhok.
In
het stuk van dit jaar worden duiven en mensen intens met elkaar
geconfronteerd. De hoeksteen van de duivensport is de gebondenheid
van de duiven aan hun nest; de duiver is gehecht aan de duivin, de
duivin aan haar jongen, enz...
Het,,
gezin” neemt bij de duiven
dus een bijzondere plaats in. En bij de mensen?
Neem
nu een normaal doorsnee Vlaams gezin...
Ach,
wat is normaal? Georges is een verwoed duivenmelker en verdient zijn
brood op de fabriek. Trees, zijn vrouw is haarkapster. Samen willen
ze vooruit. Hun dochter Carine is zeventien en studeert aan de
middelbare school. Vonne, de buurvrouw brengt af en toe wat leven
in de brouwerij. Miel en Anneke, de grootouders zijn er nog
steeds...
Ach, Ia vie est belle. Een duivenkot
vol prijsduiven als het ware. Maar... stel nu.. .dat oma Anneke zou
overlijden en opa Miel niet naar een rusthuis wil...
Vertoont
het gezin, de hoeksteen, dan geen barsten? Wat houdt de menselijke
duiventil samen?
Misschien
heeft de volksmond wel gelijk als die meent dat de mens pas echt
ziet wat belangrijk is in het leven wanneer hij oog in oog staat met
de dood.
Van
duuv’n en menschen is een tragi-komische familiekroniek die speelt
in de jaren zeventig, op een ogenblik dat niet alleen het duivenmelken
terrein verliest, maar ook de hoeksteen van de samenleving tekenen
van aantasting begint te vertonen. Het is weer volkstoneel uit het
leven gegrepen, met een scheutje humor en een lepeltje weemoed. Daar
staat “Flor Barbry's Volkstoneel voor Frans-Vlaanderen” borg
voor.